آموزش Jewelcrafting !




توضیح کلی :
جواهرساز ها هنر تراشیدن سنگ های گران بها را می آموزند. آنها توانایی تراشیدن سنگ ها و تبدیل آنها به مرغوب ترین Ring ها و Trinket ها را دارند. این شغل پر در آمد ترین شغل بازی است. جواهر ساز ها می توانند به وسیله ی حرفه ی Prospect که می آموزند، از سنگ معدن های مختلف، جواهر های مرغوب به دست بیاورند. به وسیله ی این جواهرات مرغوب میتوانند Socket بسازند تا به آیتم های خود و دیگر بازیکنان قابلیت های زیادی اضافه کنند. اصولا این Socket ها بر اساس رنگ طبقه بندی می شوند. سوکت ها بر اساس رنگ به سه دسته ی (زرد، قرمز و آبی) تقسیم می شوند. هر آیتم ممکن است قابلیت قرار گرفتن یک یا چند رنگ از سوکت ها بر روی خود داشته باشد. بنابراین این سنگ های گران بها می بایست در سوکت های هم رنگ خود قرار گیرند تا قابلیت اصلی خود را داشته باشند. اما جواهرساز مختار است هر سوکتی را با هر رنگی بر روی آیتم قرار دهد و از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد اما برخی آیتم ها برای سوکت های هم رنگ با سوکت خواسته شده از آیتم قابلیت هایی به بازیکن می دهد که در صورت همرنگ قرار ندادن سوکت ها این قابلیت از بین می رود. سوکت ها قابل جدا شدن از آیتم ها نیستند اما میتوان سوکت دیگری بر روی سوکت قدیمی قرار داد که سوکت قبلی را از بین خواهد برد.
جواهر ساز برای ساختن سنگ ها و سوکت ها حتما نیاز به Jeweler's Kit دارد، که میتواند از فروشنده ها خریداری کند. برای تراشیدن برخی از سنگ ها و ساختن برخی ابزار در Skill های بالاتر از 300 در مواقعی به Simple Grinder نیاز است.

train زدن این شغل
برای یادگیری این شغل که در پچ The Burning Crusade به بازی اضافه شده، فقط میتوانید به شهرهای اضافه شده در پچ TBC مراجعه کنید. Alliance ها باید به Exodar و Horde ها باید Silvermoon بروند تا حرفه ی جواهرسازی را بیاموزند. این ها تنها مکان هایی هستند که شما میتوانید در Azeroth برای آموختن این شغل به آنها مراجعه کنید. طبق معمول میتوانید در این دو شهر از گارد ها مکان Jewelcrafting Trainer را جویا شوید.
توجه داشته باشید فقط آیتم هایی که از Outland به دست می آید قابلیت اضافه شدن سوکت را دارند. بنابراین شما بعد از رسیدن Skill به 300 حرفه ی تراشیدن سوکت را می آموزید.
برای آموختن این حرفه در Outland و برای Skill بالاتر از 300 به Hellfire Peninsula مراجعه کنید.

* Alliance ها برای خریداری دستور العمل های ساختن سوکت ها به Tatiana در Honor Hold مراجعه کنند.
* Horde ها برای خریداری دستور العمل های ساختن سوکت ها به Kalaen در Thrallmar مراجعه کنند.


تمامی دستورالعمل های ساختن و تراشیدن سوکت ها از Reputation قشر های بازی به دست می آید. اما برخی از دستورالعمل ها نیز موجود است که از Unit های Outland به دست می آید. بهترین نوع سوکت ها از Reputation منطقه ی Shattered Sun Offensive به دست می آید که برای بدست آوردن سنگ مورد نیاز برای تراشیدن این نوع سوکت ها می بایست موجودات Black Temple را بکشید و سنگ ها را از این موجودات به دست آورید. این سنگ ها به قیمت 15 عدد Badge of Justic نیز توسط فروشنده ی Shattered Sun در Shattrath City فروخته می شود.
لازم به ذکر است جواهرساز میتواند سوکت هایی بسازد که قابلیت های بهتری نسبت به سنگ های Black Temple دارد اما Soulbound است بنابراین این سوکت ها فقط برای خود جواهر ساز قابل استفاده است. به عنوان مثال یکی سوکت هایی که با سنگ Black Temple ساخته می شود i10 Critical Strike Rating به بازیکن می دهد در صورتی که جواهرساز میتواند با جواهر های درجه 2 برای خود سوکت 12i Crit بسازد.

مهارت های خاص :
تنها مهارت خاص این شغل همان Prospect کردن سنگ معدن هاست. اصولا جواهر های Outland به سه درجه تقسیم بندی می شوند. نوع درجه 1 همان جواهر هایی هستند که از Black Temple یا با قیمت 15 عدد Justic به دست می آید که معمولا برای آیتم ها از این نوع جواهر برای ساخت سوکت استفاده می شود. جواهرهای درجه ی دوم و سوم در Outland از Prospect کردن سنگ های Adamantite یا Fel Iron به دست می آید. از هر 5 عدد سنگ معدن احتمال به دست آوردن جواهر وجود دارد. بدین ترتیب که هر 5 عدد Fel Iron Ore با احتمال 17% جواهر درجه 3 و با احتمال 1.1 % جواهر درجه دوم خواهد داد. هر 5 عدد Adamantite Ore هم با احتمال 19% جواهر درجه 3، و با احتمال 3% جواهر درجه 2 خواهد داد. جواهر ساز ها معمولا آیتم های خود را با سوکت هایی قوی می کنند که از جواهر های درجه 2 ساخته می شود.

سوکت کردن آیتم :
در کل 8 رنگ یا نوع مختلف سوکت موجود است: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، بنفش، پریسماتیک و متا. به غیر از متا سوکت ها، تمامی سوکت های دیگر قابلیت جا خوردن در هر رنگی را دارند. اگرچه یکی کردن رنگ جواهر با سوکت این امکان را به شما میدهد تا از قابلیت های اضافه ای که در آیتم مشخص است استفاده کنید (Socket Bonus). سوکت رنگ های اصلی (زرد، آبی، قرمز) فقط در سوکت رنگ خود جفت خواهد شد. سوکت های رنگ های فرعی (سبز، نارنجی، بنفش) قابلیت جا خوردن در دو سوکت را دارند که با ترکیب آن دو رنگ به دست می آیند. به عنوان مثال رنگ نارنجی از ترکیب رنگ های زرد و قرمز به دست می آید، بنابراین در سوکت های زرد و قرمز جا می خورد. سوکت نوع پریسماتیک که متشکل از Void Sphere و Prismatic Sphere است، در همه رنگ سوکتی به جز متا جا میخورد و Socket Bonus نیز اضافه می کند. پریسماتیک سوکت ها به مقدار Resistance تمام Magic ها اضافه می کنند. سوکت های رنگ اصلی فقط یک نوع قابلیت را افزایش می دهند. مثلا فقط Stamina. اما سوکت های رنگ فرعی 2 نوع قابلیت بازیکن را افزایش می دهند اما به مقدار نصف رنگ اصلی. به عنوان مثال سوکت رنگ آبی موجود است که فقط مقدار 15i Stamina به بازیکن می دهد، سوکت بنفش رنگی موجود است که 7i Stamina و 5i Strength به بازیکن می دهد.
متا سوکت ها فقط در سوکت های خود متا جا می خورند. که فقط در آیتم های Head مرحله های بسیار بالا مشاهده می شود. سنگ های مخصوص برای تراشیدن متا سوکت ها را Alchemy کار ها از Transmute کردن چندین سنگ و Primal بدست می آورند. متا سوکت ها برای ارائه دادن کامل قدرت خود به مقدار های مشخص از سوکت های رنگی احتیاج دارند. بنابراین ممکن است برای رفع کردن احتیاج متا سوکت آیتم خود، از برخی Socket Bonus ها بگذرید و رنگ های مورد نیاز را به آیتم ها جا بزنید.

نکات بیشتر :

* برای بدست آوردن جواهرهای درجه 1 میتوانید به Black Temple ، Sunwell Plateau یا Mount Hyjal بروید. موجودات Black Temple و Sunwell Plateau و همچنین Mining کردن Ancient Gem Vein در Mount Hyjal طریقه ی بدست آوردن این نوع جواهرات هستند.
* برای بدست آوردن جواهر از Mount Hyjal با Mining، لازم است که یکی از Encampment ها پاسازی شود. یعنی کشتن تمامی موجودات از جمله دو Boss در مسیر. بعد از کشتن Boss ها و بعد از صحبت کردن با Proudmoore یا Thrall این Vein ها بین دو کمپ پدیدار خواهند شد.
* بسیاری از دستورالعمل های تراشیدن جواهرهای درجه 1 از Reputation قشر های Shattered Sun Offensive و Scale of the Sands بدست می آید.
* در صفحه ی مخصوص ساخت جواهر ها، سوکت ها بر اساس رنگ، متا و دیگر سوکت ها دسته بندی شده اند، بنابراین پیدا کردن سوکت های مورد نیاز با رنگ یا نوع خاص آسان تر است.
* از Prospecting حداقل یک جواهر حتما بدست می آید.